Viktigt med god presentationsteknik i byggbranschen

Hur blir man framgångsrik i byggbranschen? Ja, på samma sätt som man blir framgångsrik inom de flesta områden: genom att ro iland uppdragen och utföra dem väl. Så lika viktigt som det är att vara skicklig på sitt yrke handlar det om att vara skicklig på att övertyga kunderna om att man är rätt firma för uppdraget. Och för att kunna göra det krävas att man kan en del om retorik och presentationsteknik och hur man skapar förtroende genom mänsklig kontakt.

Frisk vågat, hälften vunnet

Ett företag som bara sitter på kontoret och väntar på uppdragen får inte många jobb. Att slentrianskicka en offert utan att ens titta närmare på uppdraget visar inte heller på något vidare engagemang. Företag som däremot bokar in ett kostnadsfritt möte med kunden och tar sig tid att sätta sig in i projektets förutsättningar, de får jobben. Visst tar det lite extra tid och kraft och vissa jobb kanske faller mellan stolarna, men i det långa loppet är ett kundtillvänt förhållningssätt det rätta.

Att övertyga med ord

När du träffar kunder är det viktigt att tänka på hur du talar och presenterar ditt företag. Powerpoint och pekpinnar i all ära, men det räcker egentligen att vara en god talare för att få fram sitt budskap. Det viktigaste när man vill övertyga någon annan är att man först har övertygat sig själv. Man måste tro på det man säger och drivas av en vilja att få åhöraren att förstå. Utöver det ska en god talare:

  • Tala lugnt och artikulera tydligt – viktigt för att åhöraren ska förstå.
  • Tala något högre än normalt – men inte gå upp i röstregistret utan hålla sig där man är bekväm.
  • Välja ut de viktiga orden och betona dem extra – Skapar sammanhang för åhöraren.
  • Inte vara rädd för pauser – pauser skapar förväntning och ger lyssnaren tid att komma ikapp.

Var inte rädd att låta tillgjord

Det här är saker som kan kännas svåra och lite tillgjorda i början, men börjar man tänka på dem så kommer man snart att automatiskt införliva dem i sin retorik. Man behöver inte vara rädd för att framstå som onaturlig; god retorik ska vara lite som teater eller en föreställning. Människor är mottagliga för god retorik och kan inte värja sig mot den även om de ser att talaren verkligen ”gör det efter regelboken”. Se på hur politiker talar till exempel, där varenda ord och gest är vägd på guldvåg.

Att måla med orden

Tänk igenom vad som är det bästa med ditt företag och varför det gör er lämpade att ta uppdraget. Försök när du talar att skapa bilder för åhörarna som de kan känna igen sig, kanske bilder av hur det färdiga projektet kan komma att se ut och man gör på det ena eller andra sättet, ett bra sätt att visa att du och ditt företag har kunskapen såväl som visionerna. Ta dig tid att lyssna på kundernas frågor och besvara dem på bästa sätt. Är det något du inte vet, säg det då och försök inte prat abort det utan lova att återkomma med svar så snart som möjligt.

Slipa på presentationstekniken

Genom att göra dig och företaget tillgängliga och slipa på er retorik och presentationsteknik kommer ni att få många fler jobb. Det kommer dessutom att leda till att ni mejslar ut en egen profil. Ord har en förmåga att förverkligas och genom att tala stort kan man skapa stora saker. I stället för att tyna bort på kontoret, ge er ut i världen och bli en viktig del i den!

Här kan du läsa mer om presentationsteknik: http://www.presentationsteknik.net.

31 jul 2018